Tylko niektóre osoby są w pełni usatysfakcjonowane ze swoich zarobków. Znakomita większość z nas chciałaby zarabiać więcej i zwykle jesteśmy przekonani, że w pełni zasługujemy na otrzymanie podwyżki. W takiej sytuacji mamy do wyboru dwie opcje – możemy czekać, aż nasz przełożony zaproponuje nam wyższe zarobki lub sami musimy przejąć inicjatywę i podjąć działania w tym kierunku. Pierwsza możliwość jest niestety rzadkością, natomiast druga jest dla większości z nas trudna i stresująca. Jeśli jednak jesteśmy w stu procentach pewni, że powinniśmy otrzymywać wyższe wynagrodzenie, nie pozostaje nic innego jak porozmawiać o tym z szefem. Rozmowa tego typu jest przez wiele osób postrzegana jako mało komfortowa i obciążona dużym ryzykiem niepowodzenia, dlatego też niezbędne jest skrupulatne przygotowanie się do niej.

interview

Oto kilka istotnych kwestii dotyczących starania się o podwyżkę.

1. SPRAWDŹ ILE MOŻESZ ZARABIAĆ

Poznaj swoje możliwości. Poszukaj w Internecie lub prasie branżowej informacji na temat średnich zarobków dla osób z twoim wykształceniem i stażem pracy, zajmujących podobne stanowiska w firmach z branży w twoim regionie. Weź pod uwagę, że nazwy stanowisk pracy mogą być myląco podobne w różnych firmach, dlatego warto jeszcze sprawdzić czy zakres obowiązków jest zbliżony do tego czym się zajmujesz.

2. JAKA JEST KONDYCJA PRZEDSIĘBIORSTWA

Przed rozmową o podwyżce zorientuj się jaka jest sytuacja rynkowa twojej firmy i branży, w której działa. To jak wygląda sytuacja finansowa twojego przedsiębiorstwa, czy osiąga zyski czy straty, jakie są prognozy na przyszłość może być dla ciebie istotną wskazówką czy to dobry moment na tego typu rozmowę.

3. JAK WYNAGRADZA TWOJA FIRMA

Sprawdź jakie zasady dotyczące wynagrodzeń obowiązują w twojej firmie. W niektórych firmach informacje tego typu są jawne. Możesz dowiedzieć się w jakim przedziale kształtują się zarobki na danym stanowisku i jakie masz możliwości podwyżki. Możesz o to również zapytać w dziale personalnym. Nie wypada pytać kto ile zarabia, ale można poprosić o podanie tzw. „widełek” dla twojego stanowiska.

4. CZY TO DOBRY MOMENT

Wybór terminu rozmowy o podwyżce ma bardzo istotne znaczenie. Dobrym momentem będzie czas, kiedy właśnie zakończyłeś duży projekt lub znalazłeś rozwiązanie trudnej sytuacji. Przed umówieniem spotkania sprawdź również kiedy w firmie, w której pracujesz przyznawane są podwyżki, czy jest konkretnie ustalony okres np. na koniec roku, kiedy planowany jest budżet na kolejny rok (rozmowa powinna odbyć się wcześniej) oraz kiedy dokonywane są oceny pracowników.

5. PRZYGOTUJ SWOJĄ ARGUMENTACJĘ

Pracując przez dłuższy czas nabywamy nie tylko nowych umiejętności i wiedzy, ale także odnosimy sukcesy, rozwiązujemy problemy, zwiększa się zakres naszych obowiązków i odpowiedzialność. Dokładne wynotowanie przed spotkaniem w sprawie podwyżki tego co w ostatnim roku zmieniło się w naszej pracy, naszych osiągnięć i poświęconego dla firmy czasu będzie bardzo pomocne podczas samej rozmowy. Po pierwsze, wcześniejsze przygotowanie pozwoli nam  zaprezentować się profesjonalnie i bez problemu powoływać się na konkretne przykłady dotyczące kwestii zawodowych – dane jakościowe, ilościowe, czas.  Operując faktami z ostatniego roku naszej pracy warto mówić o:

  • zwiększeniu wiedzy w konkretnych obszarach,
  • osiągnięciach – np. zrealizowane projekty, zakończone zadania,
  • osiągane wyniki,
  • rozwiązane problemy, pokonane trudności,
  • wkład w ogólne funkcjonowanie firmy.

Po drugie, przełożony często dokładnie wie co robią mniej wydajni pracownicy, ponieważ musi dopilnować żeby należycie wykonali swoją pracę. Natomiast często inaczej jest w przypadku osób, które bardzo dobrze wywiązują się ze swoich obowiązków i nie muszą być ściśle nadzorowane. Z tego powodu szef może nie zdawać sobie sprawy czym się dokładnie zajmują. Podczas rozmowy o podwyżce warto więc podkreślić swoje zasługi i wkład w funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

W trakcie rozmowy mów z przekonaniem o sobie i swoich osiągnięciach. Używaj odpowiedniego języka. Zamiast „wydaje mi się, że chyba nieźle mi poszło” powiedz „ uważam, że z tym zadaniem poradziłem sobie bardzo dobrze ponieważ ….”. Jeśli nie wierzysz, że zasługujesz na podwyżkę i nie potrafisz mówić pewnie o swoich zasługach, prawdopodobnie twój przełożony też będzie miał wątpliwości i twoje szanse na podwyżkę będą mniejsze.

6. JAK ZAPYTAĆ

Osoby na stanowiskach kierowniczych czy dyrektorskich są z pewnością przygotowane na tego typu rozmowy, więc nie będzie to dla nich niczym niezwykłym, że pracownik pyta o możliwość uzyskania podwyżki.  Jeśli podczas umawiania spotkania nie podaliśmy tematu rozmowy, najlepiej od razu na początku otwarcie powiedzieć o tym z czym przyszliśmy. Możesz zacząć na przykład w taki sposób: „Chciałabym porozmawiać o możliwości dopasowania moich zarobków do poziomu zgodnego z moimi obecnymi obowiązkami. W ciągu ostatniego roku podjęłam się wielu nowych zadań i odpowiedzialności takich jak ….. W jaki sposób możemy to zrobić? ”.

7. ILE CHCESZ ZARABIAĆ

Jeśli w rozmowie o podwyżkę dojdzie do negocjowania kwoty masz dwie możliwości. Poczekać co zaproponuje twój przełożony. Może będzie to kwota wyższa niż się spodziewasz uzyskać. Jeśli  jednak okaże się, że to mniej niż chcesz otrzymać, powiedz jakie są twoje oczekiwania i w ramach kompromisu zaproponuj kwotę pośrednią. Kolejny sposób to wyjście z inicjatywą i podanie konkretnej sumy. Rozsądne będzie podanie kwoty 3-5% wyższej niż obecne zarobki lub odwołanie się do przedziałów wynagrodzeń dla twojego stanowiska i podanie kwoty mieszczącej się w górnej granicy na tzw. „widełkach”

8. CZEGO UNIKAĆ

Nie używaj jako argumentu kwestii nie związanych z pracą, takich jak sytuacja osobista, problemy finansowe lub tego, że koledzy zarabiają więcej. Podwyżkę dostaniesz ze względu na jakość twojej pracy, umiejętności i wkład dla firmy, a nie dlatego, że masz kredyt hipoteczny do spłacenia i trudną sytuację rodzinną. Pokaż, że wyższa pensja należy ci się nie dlatego, że potrzebujesz pieniędzy, ale ponieważ w pełni na nią zapracowałeś. Nie najlepszą strategią jest również stawianie przełożonego w sytuacji – podwyżka albo odejście z pracy. Jeśli szef odmówi, a ty nie masz innej ofert pracy znajdziesz się w bardzo trudnej sytuacji.  Nawet jeśli się zgodzi pozostanie niesmak i jest bardzo prawdopodobne, że w najbliższej przyszłości będzie chciał się rozstać z „niepewnym” pracownikiem.

9. SZEF MÓWI NIE

Na koniec warto się również zastanowić się nad strategią w przypadku, kiedy pomimo świetnego przygotowania się do rozmowy nie uda się otrzymać zgody na podwyżkę. Jeśli decyzja przełożonego spowodowana jest kwestiami finansowymi, a nie personalnymi – tzn. szef jest zadowolony z naszej pracy natomiast nie ma możliwości budżetowych przyznania nam podwyżki -zapytaj o możliwość awansu, bez zmiany warunków zatrudnienia lub o przyznanie przywilejów pozafinansowych. Jeśli natomiast powodem odmowy jest kwestia twojej pracy zapytaj o to, co możesz zrobić żeby za jakiś czas było możliwe powrócenie do tematu (w jakich obszarach związanych z wykonywaniem obowiązków powinna zajść zmiana, jakie są oczekiwania przełożonego).

Rozmowa o podwyżce nie gwarantuje, że dostaniemy lepszą pensję, ale jeśli nie podejmiemy próby szanse, że ją otrzymamy są o wiele mniejsze. Więc co masz do stracenia? :)

—————————–
Marta Gębarowska-Jarosz

Psycholog i doradca zawodowy w Stowarzyszeniu Wsparcie Społeczne „Ja-Ty-My”